Bukvar digitalnog marketinga.

50 shades

Zašto je popularan roman “50 nijansi sive” – ogromna lekcija iz marketinga

Roman “50 nijansi sive” popularniji je nego ikada zbog premijere istoimenog filma, a tradicionalni “hejt” prema ovom romanu je dostigao kulminaciju na društvenim mrežama. Ono što malo ljudi zna je da uspeh ovog romana ne leži u njegovoj literarnoj vrednosti. Slučaj je veoma specifičan i po mom mišljenju to je jedna od najboljih lekcija iz marketinga ikada.

Romana kao što je “50 nijansi sive” ima na hiljade. Priče u kojima je žena izdominirana od strane moćnog muškarca i prisiljena na najperverzniji mogući seks, ne predstavljaju ništa novo. To je samo jedan od podžanrova u opštem žanru “ljubavnih vikend romana”, gde sve priče liče jedna na drugu. Kako je onda moguće da se baš ovaj roman izdigao iz tog okeana jednoličnosti i pretvorio u globalni brend?

Fan fiction

Za razumevanje fenomena “50 nijansi sive”, potrebno je da prvo razumemo pojavu pod nazivom “fan fiction“. Fan fiction je pojava kada fanovi određenog romana ili filma počnu da pišu kratke priče sa karakterima iz tog romana ili filma, opisujući u njima događaje koji se nikada nisu desili u originalu.

Na primer: Fan serije The Big Bang Theory napiše niz priča u kojima opisuje romantičnu vezu između Sheldona i Penny, iako se tako nešto nikada nije desilo u originalnoj seriji. Ili, neko napiše kratku priču “Duhovi princeze Jasmine”, u kojoj opisuje seksualnu vezu između duha iz lampe i Aladinove princeze.

aladin

Fan fiction ima i svoje podžanrove. Na primer, Slash je izraz za fan fiction dela koja obrađuju romantične veze između karaktera istog pola. Femslash je, opet, podskup koji obrađuje samo romantične veze između ženskih karaktera (npr. Keri i Samanta u lezbejskoj vezi).

Najuspešnije fan fiction priče nastaju kada se predstavi nešto što je ogromna masa ljudi želela da vidi u originalnom delu, ali nikada nisu. Zbog toga je i popularan gay i lesbian fan fiction – jer su ti ljudi oduvek ostajali uskraćeni za romansu između istopolnih karaktera u delima mainstream kulture.

Fan fiction je postojao decenijama unazad, ali su te priče nekada bile mnogo kraćeg dometa, i bile su objavljivane samo po lokalnim underground časopisima u malim tiražima. Sa pojavom Interneta, fan fiction je eksplodirao – odjednom je svaka priča mogla da dođe do miliona ljudi, putem blogova i Internet foruma.

Twilight

Krajem 2009, E. L. James, autorka “50 nijansi sive” bila je samo jedan od hiljada pisaca na Fan Fiction forumu. Njen username je bio “Snowqueens Icedragon” (ledeni zmaj snežne kraljice).

Ona je tada počela da piše kratke fan fiction priče na temu tada najpopularnijeg ženskog romana i filma – Twilight (Sumrak). U tim pričama, ona je opisivala scene divljeg seksa između Edvarda i Bele – i te priče su preko noći postale neverovatno popularne.

Ona je pogodila suštinu fan fiction žanra – jer, u Twilight romanima, sve vreme se oseća ogromni seksualni naboj između glavnih likova, koji stalno ostaje u vidu neke neostvarene čežnje. Ona je ljudima pružila upravo ono što su svi toliko želeli da vide u originalu – potpuna i ultimativna realizacija te čežnje kroz najperverzniji seks.

twilight

Zbog preterano eksplicitnog sadržaja priča, E. L. James je dobijala i masu negativnih komentara, pa je otišla sa fan fiction foruma i pokrenula svoj sajt FiftyShades.com. U tom trenutku je već imala armiju fanova. Na svom sajtu je dalje razvijala erotske priče između Edvarda i Bele sa detaljnim scenama brutalnog seksa, a broj fanova se uvećavao iz dana u dan.

U jednom trenutku, E. L. James je rešila da ugasi sajt, i najavila je svojim fanovima da će sve te priče pretočiti u knjigu – trilogiju “50 nijansi sive”. Edvard i Bela dobili su drugačija imena – Kristijan Grej i Anastasija Stil, i njihovi karakteri su značajno izmenjeni.

I sada dolazimo do poente:

U momentu kada je objavila “50 nijansi sive”, E. L. James je već imala armiju fanova koji su samo čekali da se knjiga pojavi i da je kupe. Oni su bili “early adopteri”, koji su pogurali celu priču i uzdigli je do globalnog brenda putem od-usta-do-usta viralnog marketinga. Da nije bilo romana “Twilight”, nikada ne bi bilo ni “50 nijansi sive”. E. L. James je uspela da pogodi pravu temu u pravom trenutku – sve ono što su fanovi Twilighta, najpopularnijeg romana na svetu u tom trenutku, želeli da pročitaju ali nikada nisu mogli u originalu.

Većina ljudi misli da je autorka knjige tek tako otvorila novi fajl u Wordu, napisala knjigu, objavila, i eto – postala popularna. Zato i nastaju svi oni negativni komentari – jer ljudi misle da je popularnost došla zbog literarne vrednosti romana, koja zapravo nema veze sa njegovim uspehom.

Šta možemo da naučimo odavde?

Iza svakog uspeha i svake popularnosti krije se specifična kombinacija faktora. Najčešće one ključne stvari nisu vidljive običnim ljudima, jer uspešni ljudi žele da predstave svetu kako su do uspeha došli isključivo svojim prirodnim talentom i zalaganjem. Prava istina je da tu uvek postoji i neki “tajni sastojak”, koji se najčešće sastoji u tome da treba biti na pravom mestu pravo vreme, prepoznati rupu koja može da se popuni, i potruditi se da tu rupu popunite. I ovo uopšte nije lako – potrebno je da budete potpuno svesni trenutka, da jako dobro poznajete ciljnu grupu, i da iskoristite priliku dok nije prošla.

Svaka popularnost može da se dekonstruiše ako se dovoljno istraži istorija – i odatle mogu da se izvedu veoma važni zaključci – kako replicirati takav uspeh u nekom drugačijem okruženju.

Ovaj slučaj može da se primeni na bilo koji biznis. Pokazuje značaj kreiranja inicijalne grupe fanova koji će biti early adopteri i koji će dalje širiti priču o brendu. Takođe, pokazuje i kako se prepoznaje prilika u okviru neke već postojeće ciljne grupe – u ovom slučaju, to je bila nadgradnja nečega što originalni proizvod nije imao, a što je veliki broj korisnika originalnog proizvoda želeo da ima.

14 komentara

  1. Poštovani Istoče,
    do sada sam pažljivo pratio Vaš rad, svaki novi post, i imam visoko mišljenje o Vama kao blogeru ali ovim člankom ste pomerili sve granice i postavili sebi novi standard kvaliteta. Sjajan tekst čoveče ! Respect !

  2. Mozda knjiga i ima neku podlogu za uspeh, sto rece, ako je i pre toga postojala drustvena mreza pisca..ali sta je sa ostatkom sveta koji pre toga nisu imali pojma o nicemu vec su odjednom, jednostavno culi za “zacinjen roman”…Ovde je kupac def.Zena..A po meni jedini razlog je sto se zene jos uvek “loze” na pricu o “Princu na belom konju” Da je postojala samo strast medju njima a on nije mocan i bogat kao sto jeste i obozava je kao sto pise, ne bi ni bio popularan, bez obzira na predhodno stvorenu mrezu. Kada je rec o marketingu knjiga je preeepuna istog..pominju se milion brendova koji naravno nisu tu slucajno…pa i ta vrsta sexa koja se promovise u knjizi je sam marketing..a takodje nista ne bi dalo toliki akcenat knjizi da nije rec o necemu “drugacijem”, sto je van uobicajenih stvari..dakle “novitet”, “topla voda u kockice” i “beg od svakodnevnice”..Knjiga dodje kao “rupa na saksiji, al sa strane” na koje se izume ociglefno zene loze…Tako da je u ovoj knjizi saista sve lepo upakovano, pogotovo ako pricamo o marketingu ..a na tako jednostavan nacin, po principu “ono sto uvek pali i ima dobru prodju”..

  3. Mozda je marketing doprineo popularnosti romana, ali to nije glavno, niti postoji neki “tajni sastojak” . Naprotiv. Tajni sastojak je zapravo univerzalna, vecna potraga zene za “princem na belom konju” koji ce se pojaviti u jednom trenutku i biti otelotvorenje svih njenih snova.
    Jer Krisitjan je – lep i mlad, uspesan, inteligentan, zanimljiv i nada sve mastovit. Pri tom stavlja zenu u “centar sveta”, bar tako njoj izgleda.
    To sto je malo perverzan, zapravo previse, cak brutalno, moze da se podnese, obzirom da poseduje sve druge kvalitete, za kojima vecina zena cezne.

  4. Slažem se Istok, iz mog ugla, tako si i ti postao brend na našim prostorima–ispunio si nišu koja je mnogima falila. :) Pretpostavljam da si u malom mozgu imao i tu paralelu, što je meni skroz kul. :)

  5. Kao sto je receno, uspeh ovog romana ne lezi u njegovoj literalnoj vrednosti, vec u dobro osmisljenoj i obimnoj marketinskoj kampanji. Danas, nazalost, uspeh bilo cega ne mora da znaci i kvalitet, naprotiv. Internet je omogucio da se tacno utvrdi sta je ono sto ljudi zele da cuju ili vide, sta ih zanima, pa da se onda u skladu sa tim kreira to sto ljudi traze. Nazalost, ono sto je najtrazenije, nije u isto vreme i najkvalitetnije.
    Vecina ljudi nema visok stepen zahteva, a to znaci da se uglavnom trazi ono sto nudi dobru zabavu, bekstvo od sivila svakodnevice – dakle razonoda.
    Tako je i sa ovom knjigom. Na internetu se najvise pretrazuje pornografija (muskarci) dok zene traze ljubav, strast, emocije – sve to zajedno. I to ne sa bilo kim, vec sa nekim ko poseduje sve ono sto ima glavni lik u romanu – Kristijan. Knjiga je objedinila ono sto je najtrazenije za oba pola. To izgleda nije bilo dovoljno, jer je lose napisana. Onda je usledio komplikovan marketing koji je doveo do toga da bude trazena, citana,osporavana i hvaljena. Dakle sve.
    A to je dovoljno za uspeh

  6. Knjiga je prodata u preko 100 miliona primeraka. Film je za prva cetri dana zaradio 60 miliona dolara. Zene cekaju u redovima da kupe karte. Kriticari smatraju da je knjiga losa, a film jos gori – cisto gubljenje vremena, glupi dijalozi, losa gluma, dosadan, uprkos obilju perverznog seksa.
    Znaci, uprkos odstustvu kvaliteta, knjiga i film su doziveli ogroman”uspeh”.
    Mislim da cu pogledati film, cisto da vidim sta je to sto privlaci “pre svega zene”, ne mogu da gubim vreme citajuci tako losu knjigu.
    Marketing je dakle ucinio svoje. Marketing je cudo.

  7. Pozdrav, dragi Istok!

    Mislim da bi se ovde moglo raditi i o problemu seksa u našoj civilizaciji. Sad to kad kažem “našoj”, a pišem iz Srbije možda može malo biti problematično, ali eto, ne zaostajemo za Zapadnim, odnosno anglosaksonskom histerijom u vezi 50 Shades Of Grey.. e, sad seks, brutalan, divlji, “slobodan”, “oslobođen”, lezbo & gej – sve je to i više nego dobar, nezaobilazni marketinški začin. e, sad dublje pitanje jeste taj potpuno nezdravi odnos “naše”/Zapadne civilizacije prema seksu – to je glavno & suštinsko, dublje pitanje, koje pokreće mnoga druga…

  8. Ovaj tekst je zanimljiv i moze da bude dosta koristan u potrazi za vlastitom “Nišom”. Mislim da je ideja romana nerealna, jer u stvarnosti veoma retko nailazimo na poslovno uspesne osobe koji su u seksu dominantni. Oni su obicno submisivni, jer je priroda to odredila kao protivtezu, kao plus i minus. Moguce je imati dva plusa, ali to je u stvarnosti veoma retko. Ovo je u svakom slucaju zanimljiva tema. Kada bih se bavio fun fiction-om, ja bih napravio da je glavni lik totalni luzer, ali zato u seksu izuzetno dominantan. Bila bi dobra ideja da zena bude poslovna i uspesna, ali zato potpuno potcinjena ovom “Luzeru”. Mislim da bi neko kao Dostojevski, da zivi u nasem vremenu, mogao iz ove teme da stvori veoma zanimljivo umetnicko delo.

  9. Ipak, ne biva da “early adopteri” poguraju celu priču i uzdignu je do globalnog brenda putem od-usta-do-usta viralnog marketinga, to nije dovoljno. To je bio sami početak koji bi ostao na veoma ograničenom nivou da
    celu promo i marketinšku priču nisu veoma izdašno pomogli određeni interesni krugovi iz njima znanih razloga.
    A “uspeh” romana i filma ovakvog “kvaliteta” više govori o publici i (globalnom) društvu u kojem živimo nego o samom piscu i delu.

  10. I meni je bilo ovo pitanje dosta zanimljivo za razmišljanje. Počeo sam da čitam knjigu i pogledao film i došao sam do nekih zaključaka. Evo 6 dobrih razloga zašto jedan deo ženske populacije serijal “50 nijansi” posmatra kao romantičnu priču: http://www.predragpopovic.com/2015/03/zasto-je-serijal-50-nijansi-sive-moderna-bajka-osvrt.html. A evo i nekoliko razloga zašto ovaj serijal nije i ne sme da postane moderna bajka: http://www.predragpopovic.com/2015/03/zasto-serijal-50-nijansi-nije-moderna-bajka-i-zasto-ne-sme-da-bude-kritika-serijala.html

    Možda nekome budu zanimljivi ovi tekstovi. :)

Ostavi komentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *