Ubedljivo najpopularnija stvar na Internetu danas je bio viralni klip Brazilske skrivene kamere, u kojem se sablasna devojčica pojavljuje ljudima u liftu.

Svi domaći portali objavili su ovaj snimak. No, zapao mi je za oko način na koji je to uradio “Blic”.

Pogledajte ovde članak o klipu na Blicu, i videćete najbolji primer nečega o čemu se priča već godinama, a to je razlika između štampanog i Internet novinarstva.

Blic ovde pravi katastrofalnu grešku – pre nego što posetilac uopšte i dođe do klipa, koji se nalazi na dnu ekrana, prethodi gomila detaljnih opisa i opisa i opisa i opisa šta se u klipu dešava, sa sve screenshotovima.

Praktično, ovo je pisano kao da je u pitanju nekakva papirna novina na kojoj ne može da se gleda video, već novinar opisuje ljudima nekakav film koji oni ne mogu da vide. Jasno se vidi da “staro novinarstvo” u ovom slučaju nikako ne pije vodu.

Efekat ovakvog članka je upravo kontraproduktivan – ne samo da nisu pružili nikakvu dodatnu vrednost čitaocima ovim opisom, već su im i pokvarili ceo ugođaj. Na kraju, kada čovek pusti klip, već zna šta će se tačno dešavati.

Za čitaoce, ovo je kao da su ušli u bioskop da gledaju film, a neposredno pre filma pojavi se osoba koja im prepriča do detalja šta će se u filmu dešavati, i još im pokaže ključne slike iz filma. Samo može da ih iznervira i da im pokvari ugođaj.

Primer pravilnog izveštavanja o viralnim klipovima: Telegraf.rs

Za razliku od Blica, Telegraf  je primer kako se kreira web članak o viralnom klipu. Pogledajte.

Umesto bespotrebnih opisa klipa koji kvare doživljaj, oni su jednostavno napisali zanimljiv naslov “Ovi ljudi nikad više neće kročiti u lift”. To je sve.

Njihov novinar u ovom slučaju potpuno shvata diskurs web novinarstva – ljudi se nalaze na računaru a ne na papiru. Oni će pogledati klip, kompjuter može da pušta filmove, i nema potrebe ni za kakvim “novinskim člankom” koji opisuje video.

Ovo opisivanje klipova je jedna greška koju često viđam na “Blicu”, i stalno mi bode oči. Dakle – to nije papir. Ukoliko je u pitanju YouTube klip koji je neka “fora”, otkrivanje fore u tekstu mnoge čitaoce može samo da odbije i iznervira.

Koji je efekat pravilnog i nepravilnog pisanja članka?

Iako “Telegraf” ima dosta manju posetu od “Blica”, članak na Telegrafu ima 7.400 lajkova, a članak na Blicu ima 900 lajkova. “Telegraf” je priču učinio još zanimljivijom, samo uz pomoć intrigantnog naslova, a “Blic” ju je potpuno razvodnio i obesmislio ovim kilometarskim opisom.

 












There were 27 people who had something to say about this article.
Marko Novakovic on November 28th, 2012, 12:39 am

Lepo rečeno

Milos on November 28th, 2012, 1:16 am

Da prodaju reklame po kliku pa i da razumem, hoće ljude da zadrže na stranici u nadi da će neko kliknuti na nešto. Ovako, sa CPM modelom, nema potrebe daviti ljude glupostima.

Маријана on November 28th, 2012, 2:15 am

Можда новинари у Блицу примају плату по броју написаних карактера… то би било једино нормално објашњење…

Justice on November 28th, 2012, 5:25 am

Prvo, imaju neko pravilo o broju reci po clanku, to je sigurno.
Drugo nemaju video sekciju pa prave clanak o videu, sto je samo po sebi pogresno.
Trece, ovi karakteri ce im se mozda isplatiti za SEO, mada nema viral klip sta donese prvi i drugi dan i to je to.
Blic je imao obicaj da objavi clanak sa viral videom starim i po 15 dana, tako da su poprilicno zaostali.

Dejan Simic on November 28th, 2012, 7:48 am

Dobar tekst i slazem se sa vecinom iznesenih cinjenica i zakljucaka. Medjutim, deo vezan za broj “lajkova” ne mislim da je direktno, i iskljucivo vezan samo za stil napisanog teksta. Analiza profila posetilaca Blic-a i Telegraf-a bi verovatno otkrila zanimljivu cinjenicu o demografskim i drugim karakteristikama citalaca, a samim tim i jasno pokazala zasto tolika disproporcija u broju “lajkova” u odnosu na broj citalaca. Ne kazem da zakljucak u napisanom tekstu ne igra ulogu, ali svakako da nije jedini, i presudan kada radimo jednu ovakvu analizu.

Poz.
_designed

Miroslav on November 28th, 2012, 10:15 am

Ajde da budemo realni-administratori web stranica nas prave idiotima jer na tekstove koji vredjaju nasu inteligenciju mi nemamo dozvolu da reagujemo uvredama(koje su u stvari istina). Ako ja kazem da se u Srbiji novinari(oni pravi, skolovani) ne mogu izbrojati na prste 2 ruke, a da su ostali sve sami smrdljivi senzacionalisti i nepismene moralne gnjide onda sam u pravu. Blic je svojom strukturom u redakciji veoma priblizio najgorem mediju(ako se moze nazvati medijem) u Srbiji-dnevnom listu Kurvar(Kurir). Zasto Kurvar? Pa zato sto tamo radi onaj najgori olos(Dalibor Katic npr) koji pise takve gadosti da se normalan covek zapita koliko izopacen moras biti da bi bio takav? Rezime-vecina debila koji se predstavljaju novinarima u Srbiji su smrdljivi senzacionalisti i moralne gnjidurine!

Killerbunny on November 28th, 2012, 10:17 am

Catchy title je kljuc dobijanja traffica…mslm. blic nije tip sajta koji ima potrebu da nabavlja traffic preko social bookmarks i social network sajtova. On je na nasim prostorima vec poznat a cinjenica je da blic postaje (ili je vec postao po mom misljenju) zuta stampa vise nego news report site. Oni imaju solidnog alexu i visitorse koji se se vracaju.
Ovaj clank Istoka Pavlovica je super za ljude koji tek pocinju sa bloggingom i povodom istog slazem se.
Ne bi bilo lose da napisete neki clanak o sakupljanj traffica sa social bookmark sajtova i social media sajtova. Npr. ” Submitujete vas sajt ”ovde” title treba da vam bude related sa pricom koju submitujete ali isto tako title treba da bude ”Catchy”…
Mslm. da razumete sta hocu da kazem :)

Vlada on November 28th, 2012, 10:19 am

Ima ljudi koji vesti čitaju sa starijih verzija mobilnih telefona pa nemaju mogućnost da pregledaju klipove. Ovakav opisni članak je verovatno namenjen njima. Svaki članak na blicu koji sadrži video, ima oznaku video pa ko zeli moze odmah da potraži video u samom članku.

Istok: Zbog 0,01% čitalaca pokvariti ugođaj svima ostalima? Not good.

Miloš Petrović on November 28th, 2012, 11:16 am

Napraviste filozofiju od postavke video klipa u vest :)

Sve ima svoje prednosti, a u svakom slučaju je poenta da se okrene što više strana.

Pravi primer i pobednik cele ove priče je režiser video klipa

Janko on November 28th, 2012, 12:55 pm

Ne slazem sa onim sto je napisano. Clanak smatram veoma subjektivnim, bez pravih argumenata.

Da li Blic to radi pogresno ili ne pitanje je na koje samo citaoci Blica mogu da odgovore (isto vazi i za Telegraf). Mi ne mozemo da znamo kako posetilac Blica cita clanke, kakve su mu navike, preferencije i sta ga uopste motivise da cita bas Blic, i da li cita jos nesto pored Blica, i kako, itd. Tacnije i ne postoji nesto sto se zove “Blic korisnik” jer su citaoci veoma razliciti tako da sam siguran da postoje razliciti tipovi ljudi koji posecuju Blic, sa potpuno razlicitim ciljevima i motivacijama. Isto vazi i za svaki drugi sajt. A odgovor na ovo moze da se dobije samo istrazivanjem i tek onda nakon debele analize i sinteze da se pronadju odgovori, za sta su potrebne nedelje ili cak meseci rada.

Broj lajkova takodje nije ozbiljna metrika – kako mozemo da znamo da to nije proizvod razlicitog ponasanja ljudi koji posecuju Blic i Telegraf? Ljudi koji citaju Telegraf mogu, recimo, da budu vise aktivni na socijalnim mrezama (banalizujem). Ili necega drugog sto karakterise neku grupu citalaca?

Ne kazem da je jedna verzija bolja od druge – ja to ne znam – ali ono sto hocu da kazem je da verujem da to ne znate ni vi i da clanak predstavlja subjektivan stav prema temi zasnovan na licnim preferencijama, navikama i zeljama. To ne znaci da i drugi ovo dizivljavaju na isti nacin.

Flower on November 28th, 2012, 12:58 pm

Lepo receno i ima poente, ali mislim da ljudi iz Blica nisu toliko glupi, ako smem tako da se izrazim. Blic su novine koje se citaju u celoj Srbiji i dobar deo populacije koji ih cita nema pristup internetu, ili nije toliko urban ili zaludan da sve sto procita zanimljivo odmah juri na internetu. Ovim ljudima je dovoljno da vide u novinama opis cisto da znaju sta se desava. A u krajnjem slucaju, mislim da Blicu zaista nije relevantan dati broj like-ova.

Aleksa on November 28th, 2012, 5:43 pm

Meni je ovaj klip bezvezan, kako god da je postavljen. Sa dugackim opisom ili bez takve uvertire. Obicna glupost u moru slicnih gluposti za zabavu siroke narodne mase. U poslednje vreme takve stvari objavljuju svi, jedan za drugim, moraju malo da promene tekst koji ide uz takav video. Svako prokomentarise na svoj nacin. Mozda je u Blicu opis preopsiran, ali meni je klip tako konfuzan da mi, recimo, odgovara da mi neko detaljnije objasni. No i pored toga ne vidim nista zabavno u svemu. Mislim da se ovakve stvari snimaju sa ciljem da zabave, ali da gubitak mere proizvodi kontraefekat.

Aleksandar Stojanović on November 28th, 2012, 8:57 pm

Mislim da nisi u pravu i kratko ću pokušati da objasnim. U koliko info portali budu radili na način na koji predlažeš (kao telegraf), onda neće biti nikakve razlike između običnih privatnih FB profila i portala. Ljudi na FB obično šeruju ovakve sadržaje samo uz neki interesantan nalsov. Već je bilo reči o tome kako će u budućnosti socijalne mreže ugasiti info portale i već im danas prave izvesnu konkurenciju. Meni nikada ne bi na pamet palo da odem na Telegraf TRAŽEĆI sličnu vest, već želim da me prava informacija, informacija koju ja želim da vidim PRONAĐE na nekoj društvenoj mreži. Dakle, zašto bih išao na Telegraf ako identično izveštavanje imam na društvenoj mreži i + to što želim da vidim pronađe mene? S druge strane Blic je pogrešio jer je opisom od 3 kma koji većinu ljudi mrzi da pročita, upropastio sam video. Umesto toga ja bih potražio dodatne informacije o ljudima koji su ovo izveli i tražio njihove odgovore na pitanja koja smo svi postavili: Kako ih nije bilo strah da neko neće umreti ili povrediti devojčicu? Kako su ljudi reagovali kada im je rečeno da je skrivena kamera u pitanju… itd?

Irena on November 30th, 2012, 2:18 am

Imam i ja svoje mišljenje o ovome :)

U ovom trenutku, na Telegrafu ima oko 7-8 puta više lajkova na vest nego na Blicu. Ali ako pogledamo broj komentara, odnos je 10:1 za Blic.

Ovakvo vađenje stvari iz konteksta može da se protumači na sledeći način – Posetilac Telegrafa dođe, vidi klip, lajkuje i ode, a Blicov dođe, pročita opširan tekst, pogleda video, a zatim odvoji još malo vremena da prokomentariše ono što je video i čitao.

Sve to naravno prođe zapaženo i od strane google-a, pa Blic ima (potencijalno) dugoročnu korist od (dobro) optimizovanih tekstova i slika.

Zatim Blic ima prikazane reklame koje su relevantnije u odnosu na sadržaj od reklama na Telegrafu, pa ima još jednu korist i od klikova na reklame.

Naravno, postavlja se pitanje šta je cilj, dovesti što više posetilaca što pre viralnim videom ili raditi na duge staze, a lajkovi ako dođu. Možda grešim, ali Blic ipak ima 200 hiljada lajkova, a Telegraf “samo” 40k. I to je valjda neki pokazatelj ko kako radi?

Pozdrav,
Irena

Tijana on November 30th, 2012, 10:04 pm

Mnogi su se pitali, kako snimatelje skrivene kamere nije bilo strah da bi neko mogao od ovih efekata da dobije srcani udar ili da, recimo, povredi devojcicu u liftu. Posto se pokazalo da ljudi vole da gledaju sokantne klipove, da ih neko plasi ili zasmejava, svejedno, onda se prirodno doslo do ideje da se ovakve stari snimaju kao “skrivena kamera” a da ustvari nije u pitanju skrivena kamera, vec cista gluma, rezija, sve unapred isplanirano, sa ciljem da proizvede efekte kod prosecnog coveka – zeljnog da mu neko ili nesto probudi emocije, bilo pozitivne ili negativne, jer su ljudi pretrpani informacijama postali ravnodusni prema svemu. Potrebno im je servirati sve jace i jace efekte, da bi nesto uopste moglo da privuce njihovu paznju. A to mora da se smisli i osmisli i ucini realnim.

Bojan Simisic on December 1st, 2012, 11:26 am

Jeste, ali Telegraf mi bas i nije neki primer dobrog novinarstva. Pogledaj ovde:

http://www.telegraf.rs/zanimljivosti/434190-ozenio-se-trandzom-nakon-19-godina-saznao-da-mu-je-supruga-muskarac

Mislim, ozenio se “Trandzom”, pre svega taj naziv je previse zargonski i po tome bih rekao da ovaj tekst nije napisao ozbiljan novinar nego neki Djura koji loche pivo i gricka semenke po ceo dan ispred drakstora. Cak ni trasvestit nije adekvatan pojam jer meni kao citaocu nije jasno po naslovu da li je covek ozenio muskarca i nije primetio “kobasicu” 20 ili koliko vec godina ili je saznao da mu je zena operisala pol.

Novinar se ne postaje preko noci, ne studira se to za dzabe cetiri godine na FPNu, ovi ljudi koji pisu takve tekstove za domace portale su priuceni i to lose priuceni.

Marina on December 2nd, 2012, 2:46 pm

U medjuvremenu je poceo da se vrti nov video iste ekipe koja je napravila i lift :) Da vidimo ko ce i kako taj da uhvati… jos je okrutniji :)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=48jfof_X2KI

Marina on December 2nd, 2012, 3:02 pm

Nisam napisala opsirnije objasnjenje za prethodni link u stilu Blica jer je ovde ipak neophodno, sve je na portugalskom.
U ovom videu baka unajmljuje ljude da cuvaju njenog unuka koji je bolestan i mora da uzima odredjene lekove. Sve sto treba da urade je da sede pored njega i da mu daju lek kada zazvoni casovnik….

Vesna on December 3rd, 2012, 10:24 pm

Ako jedna slika govori više od hiljadu reči, video govori sve, samo treba naslov koji će privući pažnju, sve sem toga je suvišno.

Pantec on December 18th, 2012, 10:04 am

Ili Jeleni Tomasevic ispale sise u emisiji prvi glas srbije, a sisa nigde :(

Miloshev on December 21st, 2012, 3:12 pm

@Bojan Simisic

“ozenio se “Trandzom” je živi primer novinarstva kakav prolazi kod nas. Zašto smo prvi po pitanju fb korisnika po glavi stanovnika?
Samo pogledajte statistiku koliko u Srbiji ima neobrazovanih ljudi i biće Vam sve jasno.

Da, primer je loš, ali gledano iz ugla Istoka koji je 0.001 od ljudi koji tako razmišljaju. Svaka čast!

Danas 21.12 blic zauzima #5 mesto na Aleksi i to sigurno ne zahvaljujući lošem marketingu, već “šundu” koji je prilagodjen našem narodu. Grozim se toga, ali to je realnost.
Svako podnevlje ima svoju klulturu, stavove, svest razmišljanja i poimanja stvarnosti. Od procenta onih koji su “većina” zavisi kakva će strategija i stil novinarstva biti primenjen.

Pozdrav i sve pohvale za odličan blog!!

Emanuel on December 21st, 2012, 4:47 pm

Možda ti novinari ne znaju za viralni marketing – pa ne žele iznenaditi čitatelje?

Весело мајмунче on December 27th, 2012, 8:41 am

Одлично написан текст, само ми се не свиђа што се “Telegraf.rs” наводи као пример доброг новинарства. Не кажем ни да су лоши, само испада да је овај чланак више написан са намером да се промовише и рекламира “Telegraf.rs”, него што је стварно критички написано.

Zoran on December 29th, 2012, 12:36 pm

Kad vidim ovaj blog, jasno mi je da svako moze danas da pise isti. Opsta informisanost nije dovoljna.

Ivan on February 21st, 2013, 9:50 pm

Moje misljenje je da treba naci neku sredinu izmedju ova dva klipa a da ipak malo vise vuce na telegrafovu pricu

Ivana on March 30th, 2013, 9:31 pm

Istoče, uopšte se nevidi da je ovaj post napravlje nsa ciljom da se postignu dve stvari:

Prva – da se ispromoviše sajt Telegrafa
Druga – da se odradi SEO bloga na ključne reče
Treća – Da se odrade backlinkovi
Četvrta – “možda” i neka kinta uleti :)

:)

Kako bi iskomentarisao ovo, ako prethodno neobrišeš post?

Nemam ja ništa protiv toga, ali realno gledano, to što oni rade i ti radiš samo na drugi način.

Telegraf i Blic su isto pakovanje, imaju grešaka na tonu, a ovde se objašljava kako je Telegraf ispravan, što realno nije tako. nasumice možeš naći nekoliko grešaka na Telegrafu svakog dana.

Nebranim nikog, već samo iznosim svoje mišljenje na ovakav post.

Samo toliko

Mak on April 1st, 2013, 1:20 pm

U nasoj zemlji svako zna sve o necemu o cemu pojma nema! Autor ovog teksta nije po profesiji novinar, a autor ovog komentara jeste. Oba primera su losa, ne samo onaj iz Blica. Autor teksta takodje kaze kako je primer web clanka u Telegrafu dobar, smesno! Prvo se uopste raspitaj sta je novinarski clanak, jer ono sigurno nije, a jednu recenicu i video snimak uz nju ne mozes nazvati web clankom, jer to sigurno nije.

Any emotions? Leave a comment!